وکالت تخصصی در مشهد وکالت

بررسی ابعاد حقوقی ازدواج سفید

بررسی ابعاد حقوقی ازدواج سفید

منظور از ازدواج سفید ،زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است.یعنی زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد بینشان جاری شود،برای زندگی زیر یک سقف می روند.

 

بررسی ابعاد حقوقی ازدواج سفید

 

ازدواج سفید از نظر حقوقی میتواند آثار زیر را به دنبال داشته باشد:

در ازدواج سفید زن نمیتواند ادعای نفقه ،ارث،ویا استفاده از خدمات بیمه شوهرش را داشته باشد.و در صورتی که مورد سو استفاده مالی قرار گیرد به سختی میتواند به دادگاه شکایت کند.

ممکن است دوطرف به زنا یا رابطه نامشروع محکوم شوند. از آنجایی که اثبات زنا تقریبا غیر ممکن است ،قضات بیشتر بر اساس جرم رابطه نامشروع حکم میدهند که مجازات آن حداکثر ۹۹ ضربه شلاق می باشد.

همچنین قانون برای عدم ثبت ازدواج دائم ،مجازات حبس یا جزای نقدی را در نظر گرفته است.

به طور کلی نمی توان بی علت وارد حریم خصوصی افراد شد مگر اینکه جرم به طور علنی رخ داده باشد .لذا نمی توان با زن و مرد در ازدواج سفید برخورد قضایی کرد مگر آنکه شاکی خصوصی، مثل همسایه داشته باشند و یا تحت شرایط خاص ،دادستان علیه این افراد اعلام جرم کند.به همین دلیل اثبات زنا یا رابطه نامشرو موارد مشکل است. مشکلات قانونی ازدواج سفید ریشه در تبعات بعدی آن دارد. مشکلات اصلی زمانی است که زن بچه دار شود یا مرد رها کند و برود ،مسائل مالی پیش بیاید یا خشونتی بین آنها اتفاق بیافتد و …

با توجه به الزامی نبودن ثبت رسمی ازدواج موقت (در مواردی که زن باردار نیست ) ممکن است دختر و پسری که در قالب ازدواج سفید با یکدیگر زندگی می کنند به جاری شدن صیغه محرمیت و عقد موقت استناد کنند.

باید خاطر نشان کرد بسیاری از قضات صرف ادعای صیغه را قبول نمیکنند و از خانواده و اطرافیان دو طرف در این خصوص پرسش میکنند.

در ازدواج سفید به خاطر اینکه هیچ کجا سندی مبنی بر زن و شوهری ثبت نشده است به همین خاطر خیلی راحت دختر و پسر میتوانند رابطه خود را پایان بدهند بدون اینکه قانون و حتی جامعه بتواند حمایت خاصی از آنان بکند. با توجه به فرهنگ ایرانی چنین امری میتواند بیشتر به ضرر دخترها باشد.

عقد ازدواج ،دائم یا موقت ،چنانچه طبق شرع و قانون صورت گیرد آثار مالی و غیر مالی بر آن بار می شود. نتایج عقد نکاح به طور امری از جانب قانونگذار معین می شود که زن و مرد فقط در صورت ثبت ازدواج دائم یا موقت و در شرایط عدم ثبت ازدواج موقت و در صورت اثبات ،از آن برخوردار می شوند. مثلا فقط در صورت ثبت ازدواج یا اثبات عقد موقت می توان برای فرزند متولد شده شناسنامه گرفت. فرزندان حاصل از ازدواج سفید بر اساس قوانین ایران مشروع به شمار نمی آیند و از حقوق قانونی همچون داشتن شناسنامه برخوردار نیستند.

جهت ارتباط با مشهد وکالت می توانید در ساعات اداری از طریق شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید:

۰۵۱-۳۷-۶۷-۸۰-۹۰

۰۹۱۵-۸۰-۷۰-۱۶۴

نکته 1: مشاوره حقوقی به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی از طریق شماره های ارتباطی فوق انجام می گردد. مشاوره حقوقی به صورت تلفنی نیز امکانپذیر است.

نکته 2 : مشاوره حقوقی به صورت حضوری یا تلفنی دارای هزینه حق المشاوره می باشد.

نکته3- در مشهد وکالت حق الوکاله قابلیت اقساط دارد.

زمان ملاقات به وقت ایران-مشهد : روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ می باشد.