وکالت تخصصی در مشهد وکالت

وکیل حقوقی در مشهد

وکیل حقوقی در مشهد

آیا می دانید بانکها حق اخذ وکالت بلاعزل از وام گیرندگان به منظور اجرای وثیقه آنان را ندارند؟

✅ شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری در دو نظر جداگانه بخشنامه بانک مرکزی به شماره ۳۷۰۹ مورخ ۱۳۸۱/۰۹/۰۴ و بخشنامه شماره ۹۱/۹۱۷۲۸ مورخ ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ مبنی بر ممنوعیت اخذ وکالت بلاعزل از تسهیلات گیرندگان از سال ۸۱ تاکنون را غیر شرعی و غیرقانونی ندانستند.

✅ تاکید می گردد که در حال حاضر نیز بند ب از ماده ۱۹ قانون رفع موانع تولید نیز  مقرر می دارد: دریافت وکالت بلاعزل از تسهیلات  گیرندگان و وثیقه گذاران بابت وثائق در رهن بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی ممنوع است و وثیقه گیرندگان موظفند در قالب قراردادهای منعقده یا سایر طرق قانونی نسبت به ، به اجرا گذاشتن وثیقه ها عمل کنند.

وکیل حقوقی در مشهد

❓ﺁیا بعد اﺯ ﻋﻘﺪ اﻣﻜﺎﻥ اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺷﺮﻭﻁ ﻋﻘﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ؟

شروطی مثل ‌؛ ﺣﻖ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺣﻖ ﻃﻼﻕ، ﺣﻖ ﻣﺴﻜﻦ، ﺣﻖ اﺩاﻣﻪ ي ﺗﺤﺼﻴﻞ و ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ… و اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺗﻴﺘﺮ و ﻋﻨﻮاﻥ و ﺟﻤﻼﺗﻲ… امکان اضافه کردن شروطی مثل حق مسکن و حق طلاق در خود سند نکاحیه وجود ندارد. اما می توانید با توافق یکدیگر با مراجعه به یک دفتر اسناد رسمی در یک سند جداگانه چنین شرایطی تعیین نمایید.

✅توجه‌؛ افزایش مهریه بر خلاف مفاد عقدنامه بوده و صحیح نیست.

وکیل حقوقی در مشهد

🖊سوال:
آیا دلال می تواند در معامله‌ای که واسطه انجام آن است، خود نیز ذی‌نفع باشد؟

✅پاسخ:
اگر دلال در معامله، ذی‌نفع بودن خود را اطلاع دهد، این موضوع بلااشکال است. اما در صورتی که این موضوع را به طرفین معامله اعلام نکند، باید خساراتی که در پی این اقدام به طرفین معامله یا یکی از آنها وارد می‌شود، جبران کند. 
اگر دلال مورد نظر، عضو اتحادیه املاک یا مشاوران خودرو نیز باشد، این اقدام او تخلف انضباطی و اداری محسوب شده و قابل پیگیری است. همچنین از لحاظ حقوقی، مسئولیت مدنی داشته و از لحاظ کیفری نیز در قانون برایش جزای نقدی تعیین شده است.

منبع : کانال مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی و وکالت تخصصی توسط وکلای حرفه ای و با تجربه در دپارتمان حقوقی مشهد وکالت