وکالت تخصصی در مشهد وکالت

قوانین موجد حق چیست؟ و رابطه آن با داوری چه می باشد؟

(قوانین موجد حق چیست؟ و رابطه آن با داوری چه می باشد؟) بهترین داور حقوقی در مشهد کسی است که به خوبی با مسئله ی داوری و ویژگی های آن در قوانین حقوقی مسلط بوده و توانمندی لازم در زمینه ی داوری را دارا باشد.

قوانین موجد حق چیست؟ و رابطه آن با داوری چه می باشد؟

ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، بیان می دارد که اگر رای داور، خلاف قوانین موجد حق باشد منجر به ابطال رای داور از طریق دادگاه خواهد شد.

حالا سوالی که پیش می آید این است که قوانین موجد حق به چه معنی است ؟ و کدام قوانین، موجد حق، به شمار می روند؟

حقوقدانان به قوانینی که حکم به ایجاد یک حق می دهند یا حکم به پایان و زوال یک حق می دهند یا حکم به انتقال حق را بیان می کنند قوانین موجد حق (یعنی قوانین ایجاد کننده حق) می گویند.

خاصیت قوانین موجد حق این است که برای افراد، ایجاد حق می کند و این حق را قاضی و داور نمی‌توانند از آن افراد بگیرند.

حقی که به موجب قوانین موجد حق، برای افراد ایجاد شده است فقط از طریق جلب توافق آنها یا به موجب قانون بعدی، قابل سلب می باشد.


بنابراین قاضی و داور نمی توانند حقی که برابر یک قانون ایجاد کننده حق ( قوانین موجد حق) ایجاد شده است را با رای خود نادیده بگیرند.

به طور مثال، قانونگذار در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ برای مستاجران تحت شرایطی حق سرقفلی و حق کسب و پیشه را در مقابل موجر به رسمیت شناخت. فلذا از قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ در مورد سرقفلی به عنوان یک قانون موجد حق، نام برده می‌شود.

جهت ارتباط با مشهد وکالت می توانید در ساعات اداری از طریق شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید:

۰۵۱-۳۷-۶۷-۸۰-۹۰

۰۹۱۵-۸۰-۷۰-۱۶۴

نکته ۱: مشاوره حقوقی به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی از طریق شماره های ارتباطی فوق انجام می گردد. مشاوره حقوقی به صورت تلفنی نیز امکانپذیر است.

نکته ۲ : مشاوره حقوقی به صورت حضوری یا تلفنی دارای هزینه حق المشاوره می باشد.

نکته۳- در مشهد وکالت حق الوکاله قابلیت اقساط دارد.

زمان ملاقات به وقت ایران-مشهد : روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ می باشد.