وکالت تخصصی در مشهد وکالت

بخشنامه سازمان ثبت درباره “توقف ثبت موسسات حقوقی” به قوت خود باقی است

رئیس کانون وکلای مرکز در ر ابطه با دیدارش با رئیس سازمان ثبت گفت: آقای خدائیان معتقد بودند که بخشنامه سال ۹۷ ثبت شرکت‌ها در خصوص جلوگیری از ثبت جدید موسسات حقوقی محترم است.

عیسی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم درباره دیدارش با خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه این دیدار در رابطه با موسسات حقوقی غیرمجاز و توسعه گسترده آنها صورت گرفت، اظهار کرد: در این دیدار مسائل مربوط به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مواردی که موجب نقض قوانین شده است به اطلاع رئیس جدید سازمان ثبت رسید و آقای خداییان قول دادند که مطابق قانون اقدامات جدی در این خصوص داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این دیدار روند شکل‌‌گیری موسسات غیرمجاز حقوقی از سال 91 تاکنون به اطلاع رئیس سازمان ثبت رسید و آقای خداییان نیز معتقد بودند که تمام بخشنامه‌های موجود سازمان محترم است مگر اینکه خلافش ثابت شود، افزود: بر اساس تاکید رئیس سازمان ثبت، بخشنامه سال 97 ثبت شرکتها در خصوص توقف ثبت موسسات حقوقی نیز همچنان محترم است.

امینی با اشاره به اینکه وکلا تدریجا رویکرد مثبتی به سمت ثبت موسسات حقوقی مجاز از خود نشان داده‌اند، تصریح کرد: کانون نیز در خصوص نحوه ثبت این موسسات در سامانه‌های خودش تسهیل و تعامل کافی با اداره ثبت شرکتها داشته است.

رئیس کانون وکلای مرکز با اشاره به برخی از آمارها که تعداد موسسات حقوقی غیرمجاز را تا 10 هزار موسسه اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: رویکرد قوه قضائیه هم مبارزه با موسساتی است که موجب مفسده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این موسسات برخلاف قانون و تحت عنوان اشتغالزایی برای جوانان شکل می‌گیرند، یادآور شد: این در حالی است که افراد ذی‌نفوذ بعضی مدیران منفصل شده یا صاحبان قدرت پشت صحنه این موسسات قرار دارند و از جوانان کارآموز، وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضائیه سوءاستفاده می‌کنند.

امینی با انتقاد از اینکه موسسات غیرمجاز حقوقی با وجود اختیارات فراوان تابع هیچ رژیم نظارتی نیستند و به راحتی به نهادهای حساسی مانند قوه قضائیه رفت و آمد می‌کنند، گفت: تمامی اصناف دارای روش و راهکارهای نظارتی هستند و فقدان نظارت بر روی این موسسات موجب بروز معضلاتی شده است.